Hva Er Crossfit?

Medisinball, tau og en kettlebell på toppen av en treboks

En nøkkel til helse og trening

Crossfit er en livsstil kategorisert innad effektivitet, trygghet og godt kosthold. CrossFit kan bli brukt til å oppnå nye mål innen trening, helse, vekttap og annen utvikling. Som mange vet bidrar fysisk aktivitet til glede, mestringsfølelse og mer overskudd i hverdagen. Derfor er fysisk aktivitet en viktig faktor for å oppnå diverse helsegevinster. Programmene innen CrossFit funker for alle – uavhengig om du nettopp har startet eller har god erfaring innad treningsformen fra før.

Crossfit

Magien i CrossFit kommer fra øvelsene og selve utførelsen av den. Trening innen denne grenen er svært varierende og gjør det lettere for deg å oppnå nye mål. Alder er ikke noe stopper i CrossFit; er du ung eller eldre vil programmene bli tilpasset ditt nivå!

Livsstil

CrossFit handler ikke kun om fysisk aktivitet i seg selv. Det handler om kombinasjonen av god næring og utførelsen. Mange ser på CrossFit som et steg mot en bedre langsiktig helse.

Fantastisk miljø

CrossFit er kjent for sitt enorme nettverk av oppbyggende ambassadører. Miljøet er det vi er mest stolt av å representere, da det gjør at sporten skiller seg ut fra andre sportsgrener ute på markedet. Vi ønsker ikke et individuelt fokus, men et fokus der vi bygger hverandre opp og fokuserer på motivasjon. Gjennom miljøet får du mulighet til å bli kjent med nye folk gjennom avtalte økter og gruppetimer.

Konstant variasjon

Målet innen CrossFit er en generell og eksklusiv treningsmodell: trening som passer enhver og leder til progresjon og oppnådde mål. Vi ønsker ikke at du kun skal være god på gymmen eller i  en spesifikk fysisk øvelse: vi ønsker at du skal mestre livet generelt, sport, kampsport, vintersport, uansett hvor du er, hva du gjør, vanskelighetsgrad og miljø. CrossFit sørger for nettopp dette. Ved å skape variasjon hindrer vi stagnasjon over tid!

Varierende intensitet

Intensitetnivået i CrossFit er regulert etter utfordringen du står ovenfor og sørger for en trygg utvikling. I tillegg kan vekten, repetisjonene og tiden reguleres for å sikre nøyaktig intensitet. Klarer en ikke å utføre dagens WOD (Workout of the day) kan du alltids ta pause, redusere vekt eller trene uten vekter. Crossfit er en treningsform alle kan utføre. Nettopp derfor appellerer den til mennesker av ulike aldre, fysisk form og utgangspunkt.

En person som trener romaskin. Har wristwraps. Maskinen er plassert på et svart gummi gulv.

Start med en enkel gruppetime og jobb deg oppover derifra

Vi anbefaler at du snakker med en coach dersom du har enkelte utfordringer eller restriksjoner – spesielt hvis du er ny til trening på en generell basis. Når du er kommer over startfasen vil du kunne få hjelp av en coach på Crossfitsenteret ditt. Han/hun vil fortelle deg hvordan du bør fortsette treningen og oppbyggingen videre. 

CrossFit er ikke bare kjent for treningsformen, men også for oppfølgingen som følger med. Som nybegynner vil du kunne gå på gruppetimer der du lærer alle de grunnleggende ferdighetene som trengs. Dette resulterer i høyere selvtillit og erfaring! 2-3 gruppetimer i uken er bra i starten (hvis du er ny), så kan du regulere dette..

Ta inspirasjon

Selv om du kanskje ikke er klar for å starte med Crossfit i dag er det likevel enkelte elementer du kan ta i bruk i din nåværende treningsrutine. Det er viktig å huske på at du ikke trenger å “trene deg opp” til Crossfit. Alle har ulike standpunkt!

Funksjonelle bevegelser

Dette er bevegelser som gjennomføres på en daglig basis. For eksempel; når du lener deg frem for å knyte skolissene, bære kasser eller trapper. Øvelsene i Crossfit styrker bevegelsene dine i dagliglivet. Riktig utførte funksjonelle øvelser er også skadeforebyggende.

Konkurrer mot klokka

Det er normalt og prøve å gjennomføre så mange repetisjoner/sett på en begrenset periode. Hvis du er ny til dette, start smått og jobb deg oppover mot en lengre tidsperiode. Du kan for eksempel starte med 1 minutt og deretter jobbe deg mot 3-5 minutter. Som nevnt tidligere kan repetisjoner og antall gjennomføringer (sets) justeres for en økt eller redusert intensitet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *